******* 9 TIPS OM BETER TE SLAPEN *******

1. Hanteer een vast tijdstip om naar bed te gaan — Ga dagelijks op een vast tijdstip naar bed en sta op een vast tijdstip op. Ook in het weekend, feestdagen en op vrije dagen. Het versterkt de slaap-waak cyclus van uw lichaam en bevordert een betere nachtrust. Als u niet binnen 15 minuten in slaap valt, sta dan op en doe iets ontspannen. Als u moe begint te worden ga dan terug in bed.

2. Besteed aandacht aan wat u eet en drinkt — Ga niet met een hongerig gevoel naar bed maar ook niet met een volle maag. En beperk de hoeveelheid van het water voordat u gaat slapen om te voorkomen dat u midden in de nacht op moet staan om naar het toilet te gaan.

3. Wees voorzichtig met Nicotine, cafeïne en alcohol — De stimulerende invloed van nicotine en cafeïne blijven kunnen schade toebrengen op de kwaliteit van uw slaap. Hoewel alcohol in eerste instantie een gevoel van slaperigheid geeft, kan het uiteindelijk later op de nacht uw slaap verstoren.

4. Maak een bedtijdritueel — Doe ’s avonds iets om uw lichaam te laten merken dat het tijd is om te ontspannen. Neem bijvoorbeeld een warm bad of douche, lees een boek of luister naar rustgevende muziek.Zorg ook dat uw kamer donker is als u gaat slapen. Ontspannende activiteiten bevorderen de slaap.

5. Zonder elektronische apparaten — Zorg dat u rond de tijd dat u gaat slapen, de TV en andere elektronische apparaten geen onderdeel zijn van uw bedtijdritueel. Sommige onderzoeken geven aan dat die activiteiten een gezond slaapritme verstoren.